Őszi vizet, fényeket, hangulatokat Lellétől - Tapolcáig...

2010.11.17

Őszi vizet - Balatonon....

...őszi víznézős nap volt a mai - hejjhóóóó! Balaton nézős, 2010. november 13 -án, szombaton, Balatonlellétől Tapolcáig...
Ezeket - ilyeneket láttunk csodaszép tavaszt idéző őszidőben.

Láttunk kék(!)vizet Lellén, majd vastagon színtiszta kecskeköröm - hordalékból épült partot Fonyód után a bélatelepi Tungsram strandnál. Szép köveket, fényeket - sőt Sümegig a szigligeti várból, és rengeteg koipontyot a tapolcai Malom - tóban.
Sajna a naplementét elszúrtuk, mert a fonyódi hegyről volt betervezve a megnézése a sellőszobortól... akkor még javában ebédeltünk  Tapolcán a Tóparti étteremben...

Kárpótlásul láttunk és lefotóztunk egy marha giccses (sic :)) fényjátékot a keszthelyi gesztenyesorból kinézve a nyugati égbolt felé - hazafelé tartva..... Nagy nap volt! A bejegyzés folytatásában részletesen megmutatom ezt a napot, sok fotóval, néhány információval....

Kék vizet, kacsákkal - Balatonlellén...

(a történés ideje: 2010. november 13. szombat délidő_Balatonlelle)

Ezen a parton sohasem jártam még eddig. Valahogy kimaradt, valamiért kihagytam. Persze Lellén keresztülutaztam sokszor. Autóval mostanában is és vonattal régebben. Az állomásán is vártam már vonatot még '80 nyarán. A 67 -es és 7 sz. főút kereszteződése melletti Szabadtérin volt egy hatalmas Omega - LGT - Beatrice koncert, aminek a végére bőrig áztunk, nemcsak mi nézők, hanem a zenészek is. Somló Tamás az 'Azt mondta az anyukám...' -at görkorcsolyázva, derekára tekert törölközőben adta elő....

Anno sokszor arrafelé mentünk Balatonmáriára, erre nagy kerülővel persze - valamiért. A tópartra, a hajóállomásra azonban sohasem mentünk le. Nem esett útba.... Most ezt bepótoltam, és nagyon örülök annak, hogy megtettem. Ragyogó kék Balatont láttam.
A mólóról az Északi part nagypanorámája és a Balaton keleti medencéjébe befekvő Tihanyi - félsziget lapos földnyelvnek látszó képe nagyon szép látvány.
A novemberi napfényben csendes volt minden. A hajóállomás előtti étterem teraszán szelíd motorosok üldögéltek, pár sétálgató és horgász volt a mólón. A szinte hallható nagy őszi csendet, csak a vitorláskikötőből érkező némi zaj törte meg, ahol egy - két hajót javítgattak. Mi pedig jókat tudtunk fotózni...
Zamárdi felé elnézve azért elképzeltem, hogy nyáron mekkora jövés - menés lehet itt. Az itteni fizetős Napfény strand homokos épített parttal, csúszdákkal, élménymedencékkel, rengeteg egyél - igyál - szedjél - vegyél vendéglátó egységgel van kialakítva. Talán, majd egyszer - egyik nyáron leteszteljük :)

Most azonban nagyon jó volt ez a kihaltság. A parton vadkacsák bóbiskoltak, és közeledésünkre lustán, kényelmesen totyogva belecsobbantak a vízbe, csatlakozva a lassan úszkáló - szürcsölő csapathoz.

A víz ragyogó kék színben tündökölt. Majdnem olyan volt mint az  'éntengerem' - a tudodmelyik.  Persze tenger ez is, a mi szép kis Magyar - tengerünk. A tó most a szép arcát, a békés, pihenni készülő arcát mutatta nekünk. Csak apró kis ráncok futkároztak rajta, időnként itt - ott a felhők mögé bújt a nap, ami átfestette a színét.  Mi pedig elindultunk Fonyód - Szigliget - Tapolca felé....

______________________________

őszi vizet kagylóhéjpartról - Bélatelepen...

(a történés ideje: 2010. november 13. szombat délidő_Bélatelep)

....szeretek erre járni, a 7. főút a Balaton déli partján talán csak itt, ezen helyen vezet közvetlenül a tóparton. Itt a Fonyódi-hegy magas partja alatt, Fonyód és Bélatelep között.
A TUNGSRAM strandnál megálltunk egy kicsit Balatonlelléről Szigliget felé tartva.  A Tapolcai - medence régen kihűlt és erősen lekopott vulkanikus tanúhegyeire nyíló csodaszép kilátást itt semmi sem zavarja . Tiszta időben a Keszthelyi - öbölig is ellátni.

A part egy rövid szakaszát messzebbről homokkal feltöltöttnek véltem, azonban közelebbről megnézve nagy meglepetésemre - azt végig és nagyon vastagon apró csiga - és leginkább kagylóhéjtörmelék borítja, nagy többsége vándorkagyló....

/A vándorkagyló (Dreissena polymorpha) a Fekete - tenger vidékéről származik, oldalnézetben háromszög alakú, a harmadkori kecskekörmökkel közel rokon kagylófaj. Nagy fürtökben telepszik meg hajók oldalain és azokon utazva már egész Közép-Európában elterjedtek. Nálunk a Dunából és a Tiszából már régen ismert, a Sión keresztül jutott el a Balatonba, ahol töméntelenül elszaporodott.  Szinte minden letelepedésre alkalmas, szilárd pontot (bójákat, parti köveket, stégek vízben lévő szerkezetét, csónakok alját)  ellep.

(képgaléria itt)

________________________________

őszi fényeket, messzebb vizet - Szigligetről...

(a történés ideje: 2010. november 13. szombat délután_a Szigligeti vár)

Szigligetről többször írtam már,  hogy miért szeretek ide mindig el - vagy visszajönni. Két éve is elmúlt, hogy jártam itt fenn a várban. Sárvárra tartva a 84 -es útról persze láttam a nyár elején, és a múlt év május elsején az Avasi romtól is.
De ez ÍGY más. Más oda felmenni és innen körbecsodálkozni. Szélben lenni, napsütésben. Kiállni a bástyákra és a rondellára. Érezni a múltat. És bámulni innen fentről a Balatont és a Tapolcai - medence tanúhegyeit... csak úgy, önnön magam örömére.

Meglepő módon a várba most nem kellett beléptidíjat fizetni, és az alsóvárban azóta, hogy nem jártam itt, nyílott egy BÜFÉ, ahol rablóhúst és forralt bort, teát, libazsíros kenyeret lehet (többek között) kapni.
Az alsóvár lovagi pástján most íjjal lehetett célba lőni, pár gyerkőc ki is próbálta.

A felsővárat azóta tovább rekonstruálták, építik - szépítik. Jó látni, hogy mi merre és hogyan volt anno a történelmi időkben.  Jó volt látni újra a csodaszép természetes sziklakertet, a mostani őszi fényekben is, ami legalább olyan szép mint a harsogó májusi - Pünkösdi verőfényben.

Várfoglalás és bámészkodás (jó nagy fotózás) után gondoltuk ebédelünk egyet, mivel Huginak nem volt kedvére a saslik és sajna a vár alatti kiváló étterem zárva volt, Badacsonytördemicen, Nemesgulácson keresztül a Gulács mellett - a Szent György -hegy és a Csobánc között vezető úton Tapolca felé vettük az irányt.

(további fotók - diavetítés itt)

________________________________________

őszi vizek, fények - Tapolcán....

(a történés ideje: 2010. november 13. szombat délután Tapolca)

A tapolcai Malom - tó és környéke.... Igen! Minden városka irigyelheti ezt, amit itt az elmúlt jó pár évben kialakítottak a régi tókörnyékből. A játszótértől, a forrásfoglalásokon keresztül a tó melletti szobrokon és közkutakon át a templomig. Szemet gyönyörködtető, szívet - lelket melengető kellemes és tiszta hely. Sétára, üldögélésre, beszélgetésre csábító kis "ékszerdoboz" egy dunántúli kisváros közepén.

Beszéltük is Hugival, hogy a pécsi Balokány liget most, hasonlóan alkalmassá válhatna erre. Lehetne (hasonló) ilyen...

___________________________________________

őszi estfényeket - Keszthelytől...

...az őszi tavaszban hazafelé tartva a Balaton nézésből,  Keszthelynél ért a napnyugta minket, amit a Fonyódi - hegyről Bélatelepről szerettünk volna megnézni. A keszthelyi gesztenyesorban kapott fények talán kárpótoltak (egy nagyon kicsit). Hiába no, olyan rövid a nap, hogy sok - sok minden nem, csak sokminden fér bele :) Majd legközelebb azok, most ezek a képek.....