Mohácson...

2008.02.23

Mohács - sokunknak azonnal a történelemből tanult csatavesztés, a nemzet nagy gyászának kezdete jut eszébe róla, amikor egy ország 150 évre elvesztette magát....

Kép

Nekem Mohács sokkal - sokkal többet jelent, mint az a bizonyos csata.

Kisgyerekként - mivel anyai nagybátyám itt volt cselédkönyves orvos, és mint a család elsőszülött fiúgyermeke nagy kedvence voltam - rendszeresen megfordultam nála a '60-as években, volt, hogy hetekig nála voltam, és akkor bebarangoltuk a "szigetet, a Mocskos-Dunát" és akkora szúnyogcsípések voltak rajtam mindig, mint egy ház.  Emlékszem a régi kompra, ahogy a kishajó húzta át a szigetre - rajta egy pár Moszkviccsal, szekérrel és rengeteg kerékpárral - nagy buli volt.

Aztán évekkel később párszor levonatoztunk ( akkor még működött a Pécs - Mohács vasútvonal ) strandolni a szigetre. Még később párszor csak leugrottunk egy fagyira a "Szekereshez", persze ez még az olcsó fagyi és olcsó benzin idején történt.

2007. április 30-án kicsit múltat idézni ismét leurottunk a "szekereshez" egy fagyira, és ha már ott jártunk, sétáltunk egy jót a városban, le a Duna partra a révhez. Szép lett Mohács belvárosa is mióta nem jártam ott, sétálóutcával, a hatalmas Főtérrel - rendezett, kellemes hely.

S ha már ott voltunk, hazafelé egy kis kitérőt téve, meglátogattuk a Mohácsi Történelmi Emlékparkot. Ezt a helyet az udvari határátkelő felé vezető útról Sátorhely felé letérve lehet megtalálni. A nyitvatartási ideje fontos, mert még soha nem tudtam úgy oda menni, hogy nyitva találtam volna (mások is jártak már így).

Kép

A Mohácsi Történelmi Emlékparkot az 1526. augusztus 29-i mohácsi csata emlékére alakították ki a Mohácstól délre fekvő Sátorhely szomszédságában az esemény 450 éves évfordulójára, 1976-ban.
Szokatlan dolog egy vesztett csata helyén emlékparkot létesíteni, de ez a tragédia jelképi értékűvé vált, s az egyik legmaradandóbb nyomot hagyta történelmi emlékezetünkben. A törökök elleni küzdelem mindössze másfél óráig tartott, amit másfél évszázados hódoltság követett, s Magyarország többszáz évre kirekesztette magát az "európai fejlődésből".

Az emlékhely előtt tágas, vadgesztenye fákkal övezett árnyas parkolóban kényelmesen leállíthatod autódat, és buszok számára is elegendő hely van.

Kép A nagy bejárati kapun belépve a '70-es évek építészeti stílusát idéző kiállítóterület fogad, nagyon rendben tartva. A kis udvart Illés Gyula törött virágra emlékeztető szökőkútja díszíti a hely szellemének igencsak megfelelően  és  hangulatosan.  Az átriumos épületben vannak a kiszolgáló helyiségek, ezt és az egész emlékhelyet Vadász György Ybl- és Kossuth-díjas építészmérnök tervezte. Körben a falakon igényes tablók mutatják be az akkori történelmi korszakot, a török hódoltságot és a felszabadítást. Kényelmesen nézelődve minden korosztálynak hasznos információkat adnak a fényképekkel és térképekkel gazdagon illusztrált tablók.

Kép

A lépcsőn felsétálva a szoborpark tárul eléd. Az ország sorsát megpecsételő vesztes csatában mintegy 28 ezer magyar vitéz halt meg, az emléküket idézik a park szobrai, kopjafák és a park végében felállított hatalmas kereszt.

A tömegsírok között II. Lajos király, Tomori Pál, Kanizsai Dorottya, Szulejmán szultán és sok-sok névtelen vitéz fából faragott szobrát láthatjuk. Alkotójuk Király József, Kiss Sándor, Kő Pál és ifj. Szabó István szobrászművész volt.

Nyitvatartás: ápr. 1 – okt. 31.:  H–V  9 – 18;

nov. 1 – márc. 31: H - V 9 - 16

Telefonszám: 69/382-130, 72/517-200

Egy link a helyhez kapcsolódó történettel:

www.sasoutjai.eoldal.hu/cikkek/az-ottornyu-varos/a-pecsi-haromszaz

A mappában található képek előnézete Mohács